pondělí 15. srpna 2011

Jak by se měly zachovat poradenské společnosti tváří v tvář další finanční krizi?

Ze všech stran se na mě hrne skepse a negativní nálada z hrozby druhé krize. Padají burzy, akcie, ekonomika je zadlužená. Jak se má nyní zachovat poradenská společnost ke svým klientům?

Předně bych se chtěl pozastavit nad tím, proč burzy padají. Všude se můžete dočíst, jak negativní jsou makro data Spojených států amerických, jak klesá spotřebitelský index a jak se vlády zadlužují. Nic pozitivního, že?

Nic pozitivního, ale žádná novinka. Proč nás to tolik překvapuje? Čím více budete nyní číst děsivé zprávy, tím více to vyděsí nejenom Vás, ale potom i klienty. Navrhl jsemšest bodů, podle nichž by se měly poradenské společnosti řídit:

1) Klient musí vědět, jak má své finance nastavené

Již rok se naše společnost řídí židovským dělením majetku. Proč? Právě pro tyto případy. Nespokojený klient je ten, kterému prodáváte skvělé zítřky, a ony nepřijdou.

Pokud ale poradensky pracujete tak, že již dopředu počítáte s tím, že portfolio má být vyvážené, nikoliv převahou INVESTIC, pak Vám nyní klient ani v dnešních dnech rozrušeně nezavolá. Ví, jak má své finance nastavené. Jedna část portfolia klesá (akcie), další roste (zlato).

U méně bonitních klientů, kteří neinvestují jednorázově, ale pravidelně a navíc na dlouhých horizontech je to také poměrně jednoduché. Nyní nakupují za čím dál tím méně finančních prostředků. Navíc investují pravidelně právě proto, aby diverzifikovali riziko spojené s časováním trhu.

2)  Rozkládejte portfolia dle tzv. židovského dělení


Ohledně otázky druhé krize. Ta se bude stále častěji skloňovat. O to víc musíte jako poradci portfolia rozkládat do židovského dělení. Výkyvy trhů jsou a budou vždy! Na druhou stranu peníze a schopnost je vydělat tu bude také. Peníze nemizí, jen se distribuují prostřednictvím trhů jinam.

Když tedy někde „zmizí“ (po poklesu akciových trhů), tak se zase jinde objeví. V naší poradenské společnosti máme kompletní záběr, kam vložit peníze. V našem portfoliu jsou zastoupeny všechny významné entity. Nemovitosti, investice, akcie, komodity, účty, služby, projekty, půjčky…

3)  Chraňte klientův majetek, nesnažte se spekulovat a předvídat


Pokud nastane další krize, tak to rozhodně nezměníme. Ani my a ani nikdo jiný. Krize je panická reakce na neočekávanou událost. Trhy se opět vzpamatují, ale dlouhodobě budou výkyvům podléhat. Nesnažte se klienta přesvědčit, že na tom zase co nejrychleji vydělá. Diverzifikujte a pak ho automaticky připravíte na to, že jedna část portfolia vydělává a druhá plní zajišťovací úlohu. Za půl roku se to pootočí a bude to zase jinak. Chraňte jeho majetek, nesnažte se spekulovat a předvídat.¨

4) Umět se orientovat v otázkách makroekonomiky je nezbytné

V současné době svět ovládá DLUH, ale není to nic děsivého, jak píší noviny. Vaši klienti si také berou hypotéky na 30 let a nepřemýšlejí, že to nebudou moci splácet. Jediné, co se úvěrem změní je to, že pocit jistoty přejde v pocit nejistoty. Ale 80 procent lidí to žene kupředu a motivuje je k pracovním výkonům. Koneckonců, když vláda chce podpořit ekonomiku, tak se také zadluží, aby ji rozpohybovala. Je to odraz dnešní doby a my proti tomu nemůžeme jít s hrůzou v očích. Je třeba být nad věcí a umět se v otázkách makroekonomiky zorientovat.

5)  Využijte situaci pro sebe

Využijte dnešní situaci pro sebe. Ukažte klientům, že jiné poradenské společnosti neumí reagovat. Umí přehodit klientovi portfolio z akcií do dluhopisů. Nic víc. Stále se pohybují na kapitálových trzích, které jsou nyní zasaženy.

6)  Vytvořte si vlastní názor, neunáhlujte se


Vytvořte si vlastní názor, jak se to od poradce očekává a nesnažte se reagovat na každý podnět unáhleně.

Žádné komentáře:

Okomentovat