středa 16. listopadu 2011

Finanční poradenství DNES

Vždy když slyším název finanční poradenství, vybavím si slušně oblečeného kravaťáka, který se usmívá od ucha k uchu a přitom mi na všechny mé otázky odpoví “Samozřejmě, žádný problém, zařídíme.”

Je opravdu tak složité dnes najít schopné finanční poradce, kteří kladou důraz spíše na to, co mají v hlavě než na to, aby to dobře znělo a dobře vypadalo?

Když se dnes zeptáte lidí, co říkají na finanční poradce, tak většina z nichřekne, že s nimi nemá dobrou zkušenost a že jim většinou jde jen o zisk. Navíc má často klient daleko více vědomostí a informací než samotný poradce. Což našemu oboru příliš nepřidává na důvěryhodnosti.

Proč si myslíte, že většina poradců má za klienty hlavně rodiny s dětmi a neúspěšné podnikatele? Přece proto, že pro akvizici klienta je toto nejjednodušší způsob. Jak tedy dnešní finanční poradenství vypadá a kde je příčina toho, že finanční poradenství v ČR nedosahuje větších kvalit?

Zkusím rozebrat podstatu toho, jak dnes finanční poradce pracuje.

Finanční poradenství dnes může provozovat v podstatě každý. I přesto, že je to branže, pro kterou byste měli být vybaveni ekonomickým vzděláním, nebo alespoň ekonomickým a finančním cítěním, tak ti nejúspěšnější jsou většinou zcela z jiných oborů a s financemi se poprvé setkávají až při pohovoru nebo náborovém řízení.

Je to dáno tím, že finanční poradce na dnešní úrovni žádným poradcem být nemusí. Musí většinou dobře vypadat, dobře působit a dobře mluvit. To naprosto stačí. Nejúspěšnějšími finančními poradci tedy bývají většinou bývalí obchodní zástupci nebo „lidé s tahem na branku“.

Když takový člověk zatouží být finančním poradcem, tak hned na pohovoru dostane zprávu o obrovských možnostech zisků. Prý stačí jen makat, a vše se dostaví samo. Další školení slouží už jen k tomu, aby motivovala poradce pracovat, vzdělávat se a vydělávat peníze.

Zkusím Vám ale popsat jiný úhel pohledu.

„Teprve poté, co jsme schopný vidět skrz problémy úplně jiným zrakem než klient, mohu poskytovat své služby.“


Finanční poradce musí být člověk, který se živí finančním poradenstvím a tedy jeho core business není nabírání dalších spolupracovníků “pod sebe“, jak tomu mnohdy bývá, ale poskytování kvalitního poradenství svým klientům. Abych však mohl někomu radit, potřebuji kvalitní průpravu a kvalitní školení. Školení, která mě naučí vidět do útrob problémů. Teprve poté, co jsme schopný vidět skrz problémy úplně jiným zrakem než klient, mohu poskytovat své služby.

Jedině z tohoto modelu může vzejít až po nějakém čase vhodný poradce – manažer, tedy člověk, který je schopen nabyté zkušenosti předávat dál. Tato zdlouhavá metoda se mnohým tzv. finančně poradenským firmám nelíbí, a to především proto, že omezuje zisky. Je to však jediná funkční metoda v oblasti poradenství. Je to jediná metoda, jak zvládnout oslovit i klienty, kteří rozhodně neskočí na krásně vypadající nabídku složenou z předražených podílových fondů.

Finanční poradenství je tedy v současné době oblastí chudou na informace, ale bohatou na marketing. Rád se budu podílet na tom, aby našemu oboru dominovala kvalita informací, a ne perfektní schopnost přesvědčování a oslňující windsor.

Žádné komentáře:

Okomentovat